Kako jednostavno odabrati savršen madrac?

Mnogi od nas razmišljaju o pravilnoj prehrani jer smo svjesni koliko je bitna za jačanje imuniteta. Većina populacije pazi na tjelesne aktivnosti jer smo svakodnevno okruženi porukama upozorenja koje nas potiču na kretanje. Prihvaćamo to kao činjenicu- kretanje je bitno za zdravlje, energiju i snagu. Ipak, rijetko tko razmišlja o kvalitetnom spavanju. Spavamo čak trećinu našeg života, a o snu razmišljamo tek kada imamo problem. Nažalost.

Kvalitetan san pozitivno utječe na djelovanje imunološkog sustava, povećava energiju, jača koncentraciju i oporavlja memoriju, njeguje naš izgled, pomaže u održavanju optimalne tjelesne težine i proljepšava kožu, puni nas pozitivnim emocijama i omogućuje da se svakodnevno uhvatimo u koštac s novim izazovima. Ovi razlozi i više su nego dovoljni da uložite u svoje spavanje.

Jedna od najvažnijih odluka koju za svoj san morate napraviti je kupovina madraca. Kvalitetan madrac koji odgovara vašim potrebama može drastično podići kvalitetu vašeg života. Stručnjaci savjetuju da se madrac mijenja svakih par godina, dok je 8 godina gornja granica. Iako ćete za kvalitetnije madrace dobiti garanciju i na 10 do 15 godina, preporuča se mijenjati ga i prije.

Vaš madrac koristite svakodnevno, više sati dnevno. On upija znoj, bakterije, prašinu i grinje, reagira na vaše promjene težine, navike spavanja, apsorbira pokrete i ekonomičnije je u startu odabrati kvalitetu i pouzdanost. Ulaganje u sebe, uvijek je pametno ulaganje.

KADA MIJENJATI MADRAC?

Postoje situacije u kojima možete biti sigurni da je vrijeme za promjenu madraca.

Prvo- legli ste, a nešto vas žulja i smeta. Niži madraci s bonell oprugama podložni su trošenju kroz vrijeme. Kako se madrac udubljuje, a pjena troši, opruge se jače osjete i postepeno, možete ih osjetiti kod ležanja. Također, madraci koji imaju udubine nipošto nisu za daljnje korištenje.

Drugo- budite se s bolovima u leđima ili ramenima. Madrac služi kao najvažniji oslonac vašoj kralježnici i bitan je jednako kao i pravilno držanje. Ukoliko madrac nije dovoljno čvrst, tvrd, mekan, fleksibilan ili ukratko, ne odgovara vašem načinu spavanja, budit ćete se u bolovima i poželjeti da uopće niste otišli na spavanje.

Treće- budite se natečeni, kišete, kašljete i šmrcate ujutro, a niste prehlađeni. Naime, male životinjice koje poznajemo kao grinje hrane se ostacima ljudske kože i mogu uzrokovati ove simptome. Njihov dom je vaš stari madrac na kojem ležite. Ne zvuči lijepo, zar ne?

Loš madrac može povećati oštećenja kralježnice i imati ozbiljne posljedice za vaše zdravlje, stoga odabir ne treba shvaćati olako.

ODABIR MADRACA

Iako se na prvi pogled čini zahtjevno, kupovina madraca ne mora biti stresna. Ipak, prije kupovine trebate razmisliti o svojim navikama spavanja, potrebama i preferencijama. Svatko je drugačiji, stoga nemojte slušati baš sve preporuke. Prijatelj vam možda može preporučiti tehniku, ali iako je njemu, na primjer, Tempurov madrac odličan, ne znači da će isti odgovarati i vama.

Tip madraca koji ćete odabrati ovisi o svim navedenim faktorima. Najpoznatije kategorije madraca su madraci od pjene, od džepićaste jezgre i od bonell opruga. Više o njima možete vidjeti i pročitati ovdje. Postoje i oni koji kombiniraju više materijala, stvaraju zone i pružaju vrhunsku udobnost. Najpoznatiji i najprodavaniji su kombinacija džepićaste jezgre i HR ili lateksa s kojima ne možete pogriješiti. Oni su ujedno i višeg cjenovnog ranga, no s obzirom da madrac mijenjate par puta u životu, vrijede ulaganja.

Kako bi odabir savršenog madraca za vaše potrebe bio jednostavniji, postoji par pitanja koja si morate postaviti:

1. Koji je vaš najdraži položaj spavanja?

Postoje tri najčešća oblika spavanja: na leđima, boku ili trbuhu. Istraživanja o navikama spavanja pokazala su kako je najčešći položaj ‘na strani’. Upravo se spavanje na boku i leđima smatra najzdravijim. Ukoliko spavate na boku, bitno je da odaberete madrac koji će istovremeno biti potpora vašoj kralježnici i ramenima, no ujedno smanjivati pritisak na njih. Preporučili bismo srednje tvrde madrace, iako je tvrdoća madraca izrazito subjektivan osjećaj. Razmislite o kombinaciji džepićaste jezgre za potporu i memorijske pjene za maksimalnu prilagodljivost vašem položaju, držeći vašu kralježnicu u pravilnom položaju. Navedena kombinacija, kao i madraci koji su podijeljeni u više zona imaju optimalan ergonomski učinak.

Ukoliko vam je cjenovni rang niži, i bonell jezgra sa pjenom učinit će sličan efekt, no zbog manje kvalitete madrac ćete brže morati mijenjati.

Za spavanje na leđima, srednje tvrdi do tvrdi madrac također je dobar izbor. Savjet: kada isprobavate madrac, između vaših leđa i madraca može biti samo jedan prst razmaka, u suprotnome je madrac pretvrd. Ako najčešće spavate na trbuhu, razmislite o mekanijem madracu, no pripazite da ne uranjate previše. Madrac treba biti pola udobnosti i pola potpore- jedino takav čini 100% užitka.

I madraci samo od pjene mogu biti dobar izbor. Poliuteranska pjena je spužvasta i u kombinaciji s nekim drugim materijalom pruža dobru potporu. HR pjena je kvalitetniji oblik jer osim što pruža podršku tijelu, izrazito je prozračna. Memory pjena najpoznatija je zbog svoje prilagodljivosti i ublažavanju mjesta pritiska.

2. Spavate li sami ili s partnerom?

Spavanje je kao i svaka druga navika. Ukoliko ste sami, mislite samo na svoje potrebe. Ako spavate pored nekog, razumno je razmišljati o navikama i potrebama svojeg partnera. Često se radi o različitim oblicima spavanja, o različitoj težini osoba i potrebama, stoga je u tom slučaju kupovina madraca malo problematičnija.

Ukoliko nemate problema sa ‘rupom’ između madraca, možete kupiti i dva manjih dimenzija- za svakog savršeno. Ipak, većina ljudi ne voli ovaj izbor, stoga savjetujemo da razmislite o madracu sa dvije različite jezgre ili madracu koji je podijeljen u zone tvrdoće, a izbjegavajte madrace sa bonell jezgrom jer opruge s vremenom mogu proizvoditi zvukove tijekom okretanja,  no i prenositi vibracije. S obzirom da vas je dvoje, razmislite o odabiru debljeg, odnosno višeg madraca koji neće izgubiti na čvrstoći, kao i o srednje tvrdom do tvrdom madracu.

3. Koliko ste teški i visoki?

Nije vrijeme da lažemo o kilaži. Osobe ispod 75 kg kod odabira madraca nemaju potrebe tjelesnu težinu uzimati kao faktor jer njihova težina na bilo koji kvalitetniji madrac neće moći utjecati. Ipak, za one nešto teže savjetuje se da ne biraju madrace od pjene, posebice ne iz mekane kategorije. Ako vam vaga pokazuje više od 95kg, za vas je tvrđi te viši madrac.

Koliko ste visoki također utječe na odabir madraca. Osim što se morate pobrinuti da je krevet optimalnih dimenzija, bitno je da set krevet + madrac čine i optimalnu visinu za lakše ustajanje. Za osobe do 180 cm preporuča se da krevet s madracem bude oko 57-58cm od poda. Osobe do 200cm trebale bi tražiti visinu do 65cm, a oni viši na dalje. Kada sjednete na madrac noge bi vam trebale biti u pravilnom položaju na 90⁰.

4. Znojite li se kroz noć?

Optimalna temperatura spavaće sobe je između 15-20 stupnjeva, međutim, svi smo različiti. Za osobe koje imaju problema sa znojenjem i temperaturama kroz noć ne preporučamo madrace od memorijske pjene. Naime, ona ima izuzetna svojstva prilagodljivosti, no još jedna od njenih glavnih karakteristika su i termosenzibilna svojstva. Za osobe koji nisu previše osjetljive to znači potpuni užitak. Legnete, a pjena reagira na toplinu tijela i vaš dodir te se postepeno oblikuje, pamteći vaš položaj i oblik tijela. Kada promijenite položaj, ona se vraća u prvotni oblik. Zvuči idealno, međutim, za one koji imaju problem sa znojenjem termosenzibilnost znači još više znojenja. To i nije tako idealno, zar ne?

 

5. Jeste li alergični?

Ako imate problema sa alergijama, posebnu pažnju morate posvetiti prozračnosti. Izbjegavajte madrace koji su cijeli od pjene, razmislite o madracima sa džepićastom jezgrom (kod njih zrak može strujati), a ako želite najvišu razinu higijene birajte lateks zbog prirodnih materijala. Bez obzira na tip madraca, obavezno se raspitajte ima li vaš željeni madrac perivu navlaku i antialergijska te antibakterijska svojstva.

Uz madrac obavezno morate imati odgovarajuću podnicu koja će omogućiti što bolji protok zraka. Također, preporuča se okretati ga svakih 45 dana.

Idealan madrac omogućit će vam kvalitetniji san, buđenje s osmijehom i energiju kroz cijeli dan. Stoga, zašto čekati?